På Svendborg Gymnasium tager vi udgangspunkt i, at hver enkelt elev får mulighed for at udfolde sit fulde potentiale og gennemgår en faglig og personlig udvikling til et selvstændigt, ansvarsfuldt og kreativt individ.
Svendborg Gymnasium kendetegnes ved et levende og dynamisk skolemiljø i fine æstetiske rammer med plads til såvel elev- som læreraktiviteter af høj kvalitet.
Vi er en skole som lever og udvikles sammen med forældre, erhvervsliv, kulturinstitutioner og øvrige partnere, og som indgår naturligt i det lokale samfund.
Vi vægter fagligheden i et læringsmiljø, der gennem faglig fordybelse løfter den enkelte elev, og fællesskabet i et socialt miljø, der understøtter dannelse, samarbejde, trivsel og ansvarlighed og mangfoldigheden der fremmer tolerance, gensidig respekt og nysgerrighed.
De ændrede økonomiske forudsætninger stiller krav om udvikling af undervisningen for at opretholde et højt niveau, som fortsat skal kendetegne Svendborg Gymnasium. Det er ligeledes centralt for skolen, at vores profil er klar og at skolen som attraktiv ungdomsuddannelsesinstitution tiltrækker de gymnasieegnede og gymnasiemotiverede elever, ligesom højt kvalificeret personale tiltrækkes, rekrutteres og fastholdes. Skolens retningsgivende mål sættes derfor inden for strategiens tre indsatsområder:
De kvalitetsunderstøttende tiltag, strukturer og procedurer nævnt under hvert overordnede område evalueres løbende af de lærere og elever, som er involverede i aktiviteterne. Evalueringerne behandles i de relevante fora med henblik på stadige tilpasninger og forbedringer.
Overordnet evalueres den samlede effekt af skolens tiltag, strukturer og procedurer gennem de retningsgivende mål.
Læreren tilrettelægger sin undervisning så den opfylder de faglige mål i læreplanen. Med dette fokus tages udgangspunkt i elevernes aktuelle kompetencer og behov. Dialogen mellem lærer og elever om undervisningens tilrettelæggelse og gennemførelse understøttes af undervisningsevalueringer med opfølgende handleplaner. Lærerteam i de enkelte klasser iværksætter relevante pædagogiske tiltag i forhold til enkeltelever og/eller klassen som helhed.
Lærerens professionelle refleksioner udvikles til stadighed gennem fx teamarbejde og udviklingsprojekter, ligesom der i faggrupperne rettes fokus på fagets didaktik. Den enkelte lærers undervisning observeres og drøftes i forbindelse med MUS, hvor udviklingsplaner aftales.
(Klik på teksten i felterne)
Gennemførselsprocent for STX og HF
Inddragelse af lærere og elever
Det er afgørende for skolen, at potentielle elever og forældre er bevidste både om den høje kvalitet i skolens undervisning og om den dynamiske skolehverdag med en alsidig vifte af aktiviteter i og udenfor den almindelige undervisning, som kendetegner Svendborg Gymnasium. De elever, der vælger Svendborg Gymnasium, skal rekrutteres blandt de unge, der er motiverede for netop vores ungdomsuddannelsestilbud.
(Klik på teksten i felterne)
Svendborg Gymnasium vil være en attraktiv ungdomsuddannelse som størstedelen af de unge i Svendborg søger, ligesom skolen skal være en konkurrencedygtig arbejdsplads, som vedvarende tiltrækker højt kvalificeret arbejdskraft. Skolen kendetegnes ved: